25.12.12

wang

Assalamualaikum.

Dengan berbekalkan nyawa yang dipinjamkan kepada aku oleh Allah dan MacBook kepunyaan kawan aku, Syahin. Boleh lawat blognya di sini , aku mampu menulis lagi. Kali ini aku mahu menulis tentang sesuatu yang selalu berkisar dalam hidup kita dan sesuatu yang boleh membuatkan kita boleh daripada kawan kepada lawan dan keluarga kepada musuh. Perkara itu adalah wang, wang boleh menjadikan kita macam-macam, benda yang kadang-kadang tak pernah kita terfikir.

Tipulah kalau ada orang cakap, dia tak perlukan duit untuk hidup kerana setiap benda di dalam hidup ini perlukan wang. Nak masuk tandas pun kena bayar sekarang ni. Kan? Pada penglihatan aku, setiap manusia darsawarsa ini setiap hari gigih bekerja untuk mencari rezeki (duit). Perkara ini sesautu yang bagus kerana kita ikhlas bekerja untuk mencari rezeki untuk digunakan untuk diri sendiri, keluarga dan saudara-mara.

Tapi kadang-kadang kita selalu dengar perkara wajib yang dilakukan oleh kita sebagai orang Islam ditinggalkan kerana perkerjaan. Kita leka mengejar kemewahan dunia tanpa memikirkan apa yang akan berlaku di akhirat kelak. Sesungguhnya, janganlah kita jadi seperti ini. Kita mestilah stabil antara duniawi dan ukhrawi.

Sampai di sini sahaja post kali ini.

Till then.

From London:
Khairy Khasimi

#duit #wang

No comments:

Post a Comment