30.11.12

keselesaan

Assalamualaikum.

Terasa ingin menaip lagi di kala kebosanan di dalam bilik berseorangan. Aku cuma mahu bercerita ketika diri ku seorang pelajar sekolah menengah. Aku cuma terfikir pasal benda ni 5 minit yang lepas jadi aku rasa aku perlu menulisnya supaya tiada salah faham berlaku.

Ketika aku seorang pelajar Tingkatan 5, pada awalnya aku ditempatkan di kelas pertama (kelas paling depan/pandai), aku terasa diriku tidak sesuai dengan persekitaran begitu sebab terasa diriku bukanlah jenis yang rajin/pandai sangat. Jadi aku mohon kepada cikgu untuk menukar kelas, pada mulanya cikgu tersebut tak bagi tapi selepas mendegar sebab-sebab yang aku kemukakan, maka aku berjaya menukar kelas dengan izin semua pihak termasuk ibu bapa ku. Ramai orang mengatakan aku telah membuat keputusan yang salah sebab kelas yang pertama tu diibaratkan lubuk emas kata kawanku, di mana semuanya target untuk dapat semua A dalam SPM. Aku cuma mendiamkan diri, dalam hati kecilku, aku berkata, walaupun di mana anda belajar, anda boleh berjaya, yang penting anda selesa.

Ada juga aku mendengar khabar-khabar angin mengatakan, aku bertukar kelas kerana aku mahu bersama "that special person*" pada masa tu. Dia juga berada di kelas yang kedua. Itu sememangnya tidak betul, aku tiada niat pun nak buat begitu. Aku cuma ingin mencari keselesaan, belajar tanpa tekanan. Sebagai contohnya, pada Tingkatan 3, aku juga berbuat sedemikian, aku turun satu kelas dengan sukarela (kes yang sama) untuk mencari keselesaan. Jadi khabar angin tu tak betul sama sekali. Apa pun, aku berjaya mencari keselesaan dalam kedua-dua situasi dan aku juga alhamdulillah berjaya dalam kedua-dua peperiksaan besar.

Mungkin juga ada yang akan cakap aku ni, pentingkan diri, tak bersyukur. Untuk ni, aku tak tahu nak balas apa. Aku memang bersyukur dengan rezeki yang aku dapat tapi aku cuma mencari yang lebih selesa dengan aku. Dan aku ada peluang untuk berbuat demikian. Bayangkan diri anda seorang pekerja, anda ada peluang untuk naik pangkat. Anda akan ambil peluang tersebut kan? Tak kan lah anda mahu bekerja di posisi yang sama sahaja.

Sampai di sini sahaja lah post aku kali ini.

Till then.

*kisah lama

#kelas #tukar #taklamadah

2 comments:

  1. well..u never know everything turns out to be that great. and if u didnt change the class..i would not have a classmate who calls me *cacat for some funny reasons. Hahaha :)

    ReplyDelete
  2. haha. so true! havent called you *cacat like ages. hahaha. thanks for reminding me of that. hahahaha.

    ReplyDelete