27.11.12

janji

Assalamualikum.

Seperti nya, aku pernah menulis cerita ini di blog lama aku. Tapi pada hari ini, aku ingin menceritakan lagi perkara ni untuk sentiasa mengingatkan diriku jangan sesekali berbuat demikian. Janji, apa itu janji? Bagi aku, janji ialah sesuatu perkara yang kita mesti akan buat pada masa hadapan ataupun sesuatu perkara yang kita percaya, kita letak seluruh kepercayaan kita kepada perkara tersebut. Agak pening pengertiannya tapi itulah apa yang aku rasa.

Tiada apa-apa yang berlaku yang menyebabkan aku ingin menulis tentang janji, cuma sebagai peringatan kepada sendiri, jangan sesekali memungkiri janji. Sesungguhnya ketika aku tidak matang dahulu, aku pernah menaburkan beberapa janji yang aku tidak mampu lakukan, sesalan nya hingga kini terasa. Tak perlulah cerita dengan lebih lanjut.

Sebagai nasihat aku, kita janganlah mudah membuat janji dengan siapa-siapa sekiranya kita rasa kita tidak mampu melaksanakannya kerana ianya akan menimbulkan kesan negatif terhadap kita dan pihak yang kita membuat janji. Kerana mungkir janji, hubungan kekeluargaan dan "friendship" boleh putus.

Akhir kata, pepatah melayu sikit, lembu dipegang pada tali, mamusia dipegang pada janji.

Till then.

#janji #sesalan #9211

2 comments: