22.11.12

Fantasi bukan Realiti

Assalamualaikum.

Kadang-kadang disebabkan kita terlalu mahukan sesuatu, kita jadi buta dengan realiti. Kita lebih sukakan fantasi, kita membayangkan benda yang tak pernah kita buat ataupun kita membayangkan perkara yang kita buat untuk/dengan orang lain.

Ada satu insiden ni, aku menceritakan kepada sorang kawan aku ni, perkara yang benar berlaku dalam hidup aku tapi sesungguhnya watak dalam cerita tu ialah orang yang berlainan. Disebabkan masa tu, aku terlalu gembira hidup dalam fantasi itu, aku menceritakan perkara yang pernah berlaku dalam hidup aku tapi dengan watak yang berlainan. Aku sangat "reckless" dengan berbuat demikian. Maafkan aku wahai sahabat ku. Aku tak bermaksud nak berbuat sedemikian tapi keadaan macam membolehkan aku berbuat seperti itu masa tu.

Setelah difikir-fikir, aku rasa itu sahaja cerita yang aku pernah beritahu tapi kebenarannya agak sedikit berlainan. Nasihat aku, kalau kita mahukan sesuatu, kita mestilah tgk realiti, jangan suka berfantasi. Tak baek untuk kesihatan. Hoho.

Part kedua post ni, pesanan buat semua dan diriku. kita merancang, Tuhan yang menentukan. Mesti sudah biasa dengan ayat tersebut kan? Sesungguhnya, sekiranya yang anda telah berusaha bersungguh-sungguh untuk dapatkan sesuatu, In Shaa Allah, Tuhan akan izinkan. Sekiranya benda tu tak seperti yang kita rancang, mungkin Dia ada rancangan yang lebih baik untuk kita pada masa hadapan. Jangan lupa tawakal dengan usaha kita. Sentiasa doakan agar permintaan kita tu ditunaikan.

Till then.

#maaf #realiti #fantasi #rancang #52726

No comments:

Post a Comment