11.12.12

pilihlah kegembiraan

Assalamualaikum.

Buat apa dalam hidup ni nak rasa sedih? Kenapa kita pilih untuk rasa sedih dan kecewa? Sedangkan kita ada pilihan untuk hidup gembira. Kan? Aku cuma ingin berkongsi sedikit cerita di sini kepada sesiapa yang sedang berasa sedih dan kecewa dalam apa jua situasi pun.

Tak salah untuk mempunyai rasa sayang dan cinta kepada seseorang kerana "that's our nature as a human being". Tapi kita ada pilihan sama ada untuk luahkan perasaan sayang dan cinta itu kepada orang tu ataupun tidak? Sekiranya kita luahkan perasaan kita, kita mesti lah menerima apa juga keputusannya sama ada jangka masa panjang atau pendek. Kita mungkin bahagia sementara tapi merana kemudian hari. Nasihat aku, apa kata kita luahkan semua perasaan sayang dan cinta tu kat Allah SWT, ibu bapa, adik-beradik dan kawan-kawan kita. Allah SWT dan mereka tidak mungkin akan kecewa kan kita. Nak minta pertolongan, kita ada Allah SWT, mintaklah apa jua kat dia, in shaa Allah, dia akan bantu kita. Janganlah kita terlalu mengharapkan seseorang yang tak pasti sama ada kita ada masa depan dengan dia. Yang pasti, in shaa Allah kita ada masa depan dengan ibu bapa / keluarga kita. Di usia kita yang masih muda ni, tak perlulah mencari cinta yang tak pasti, carilah cinta yang hakiki. Bila tiba masa nanti, in shaa Allah kita akan bertemu jodoh kita.

Setelah beberapa kesilapan yang aku lakukan sebelum ini, baru aku sedar, aku lebih gembira tanpa berharap kat siapa-siapa. Perasaan dan sayang tu aku simpan dulu untuk masa hadapan. Muda sekali sahaja, aku mahu melawat tempat-tempat yang tak pernah aku lawati dulu sebelum fikir pasal semua benda yang tak pasti ni. Aku sedar, mereka (keluarga dan kawan-kawan) selalu buat aku gembira, walaupun sebesar masalah mana pun aku ada, mereka akan sentiasa buat aku tersenyum. Alhamdulillah, aku sangat bersyukur kepada Allah SWT kerana mereka hadir dalam hidup aku.

Till then.

#homesick #rindu #mamadanpapa

No comments:

Post a Comment